Az én városom

A 2010-es önkormányzati választások után szándékos és önkéntes hallgatásba burkolóztam. Azt gondoltam, hogy meg kell adni az esélyt az újaknak, hogy mást másképp, vagy akár ugyanazt, de jobban csinálják, egyszóval tegyék a dolgukat, amire megválasztották Őket. Természetesen ebben a döntésemben szerepet játszott a számtalan méltatlanul rám aggatott negatív jelző, és az elindított büntető ügy is. Most azonban, hogy eltelt 2 év és első fokon felmentő ítélet született, úgy gondolom, hogy lehet és kell is véleményt mondanom a városról, a kerületről, hogyan látom a meghozott döntéseket és milyen várost, kerületet képzelek el.

Vélemények

  • Kényszerbagoly: Gratulálok!! (2016.06.25. 19:27) Felmentő ítélet a fővárosi bíróságon
  • évásanyó: Tisztelt Polgármester Ur! Engedje meg, hogy gratuláljak a felmentő ítélethez... (2014.05.20. 14:05) Vastagbőr I.
  • évásanyó: Tisztelt Polgármester Ur! Engedje meg, hogy gratuláljak a felmentő ítélethez... (2014.05.20. 14:05) Vastagbőr I.
  • évásanyó: Tisztelt Polgármester Úr! Az én és családom szavazatára is számithat, csak már... (2014.05.10. 12:18) Vastagbőr I.
  • Szet Úr: @Molnár Gyula: Kedves Molnár Úr! Írtam Önnek a privát mail címére, remélem meg... (2014.01.29. 15:31) Vastagbőr I.
  • Utolsó 20

Hiába van nyár, adózni kell!

2013.07.20. 19:44 | Molnár Gyula | Szólj hozzá!

Címkék: adó törvénysértés Újbuda XI. kerület Molnár Gyula

Igaz, hogy most mindenki inkább nézi izgatottan az időjárás-jelentést és a valuta árfolyamokat a nyaralást tervezve, de láthatóan át-át töri a nyilvánosságot egy hír az adózással kapcsolatban és ebben egyre gyakrabban jelenik meg az önkormányzati adók kérdése. Az az adó, amelyik eddig talán érzékelhetetlen volt az emberek számára, de mostanra része lett a családi költségvetésnek is. Tegnap az index írt erről egy rövid, de elég határozott cikket, nehéz is ezzel vitatkozni. Ez indította el az agyamat és gyorsan le is írom a gondolataimat.

De valószínű a nyaralójukat barátokkal megosztó tulajdonosok sem voltak boldogok néhány önkormányzat idegenforgalmi adóval kapcsolatos döntése után.

Újbuda képviselő-testülete is új adórendeletet fogadott el, de az nem lépett életbe, mert a Kúria Önkormányzati Tanácsa több törvénysértésre is rámutatva megsemmisítette azt. Nem a bírósági döntés részleteivel kívánok foglalkozni, hanem az általam helyesnek vélt adópolitikáról, adóztatási elvekről tennék közzé néhány gondolatot.

Az utóbbi időszak, de különösen ennek az évnek a gazdaságra gyakorolt hatásait nem lehet figyelmen kívül hagyni, különösen akkor nem, ha a kerület adóztatási gyakorlatát jelentősen változtatni akarjuk.

Azt a szándékot, elképzelést hogy az egyes adónemekben, kerületünkben az átrendezés indokolt, nem vitatom. Hiszen a központ költségvetés soha nem látott mértékben kurtította meg a támogatásokat. vagy inkább nevezzük a dolgot úgy, hogy a helyben keletkezett személyi jövedelemadót saját célra használja, és csak töredékét adja vissza. Viszont azt is mondom, hogy az adórendeletnek jól kidolgozott koncepción kell alapulnia. Mi az ami fontos, tehát nem hagyható figyelmen kívül? Nem lehet mellőzni, egy adókoncepcióban alábbi szempontokat:

• A helyi adóztatás kizárólag megfelelően és szakszerűen kidolgozott koncepció felvázolása és megvalósítása útján optimalizálható, működtetése érdekében nem halasztható az adóterhek átrendezése, amelyek egyaránt fontosak mind a lakosság mind a városvezetés számára.

• Ha változtatunk, ennek során figyelembe kell venni az Európai Unió helyi adóztatással kapcsolatosan megfogalmazott alapelveit, ezért a követendő szempont az, hogy az Önkormányzat által bevezetett adók valamennyi adózói körre kiterjedjenek, ne csak az adózók egy szűk körét terheljék.

• A lehetséges jövőt tekintve meg kell határozni azokat az irányvonalakat, amelyek mentén haladva biztosítható, hogy Újbuda Önkormányzata minél jelentősebb anyagi potenciálra tegyen szert, pénzügyi-gazdasági helyzetét kezelje, valamint a feladatellátás hatékonyságának javulásában, növekedésében megújuljon.

A jogszabály változások ismeretében foglalkozni kell azzal, hogy a helyi adópolitika eszközeivel hogyan teremthetjük meg a kerület működéséhez, fejlődéséhez szükséges, és elengedhetetlen forrásokat. Meghatározó változások előtt álltunk 2012 évvégén. Magyarország 2013. évi költségvetési törvénye alapján a gépjárműadónak csak a 40%-a maradt az önkormányzatoknál és teljesen átalakult az önkormányzatok finanszírozási rendszere is. Ebből adódóan az egyetlen érdemi lehetőséget jelentő megoldás a helyi adóztatás átgondolt, hatékony és megfelelő szintű forrást biztosító átalakítása. Ezért a kerületben működő a gazdasági- érdekképviseleti szervekkel, a társadalmi szervekkel egyeztetve, javaslataik figyelembevételével olyan szabályozás rendező elveit kell elfogadni, kialakítani, amely 2014. évben is és a továbbiakban is biztosítja a kerület stabil pénzügyi működését.

A kerületi sajátosságokat is figyelembe véve feltétlenül szólnunk kell azokról a tényezőkről, melyek jelentősen befolyásolják, befolyásolhatják a helyi adóztatást

Az építményadó jelenlegi problémás területeit az alábbiakban látom:

  • Üresen álló, nagy hasznos alapterületű ingatlanok
  • Az ún. „osztatlan közös” tulajdonban lévő ingatlanok
  • Magánszemély tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló építmények adóztatása
  • Üzleti célt szolgáló építmények adómértékének problémája
  • Vegyes funkciójú építmények adóztatásának kérdése

A telekadó vonatkozásában kiemelten problémát jelent:

  • a termőföld, nem termőföld besorolás
  • termelési ág változtatás
  • mezőgazdasági hasznosítás megszüntetése
  • megközelíthetőség
  • szolgalmi jogok, mint terhek
  • telekméretek

A helyi iparűzési adót - bár ez nem közvetlen kerületi bevétel, de foglalkoznunk kell vele - jelentősen befolyásoló tényezők:

  • a vállalkozások adósság és követelésállományának alakulása
  • „körbetartozások”
  • a csőd és felszámolások emelkedése
  • termelés stagnálása, illetve csökkenése
  • telephelyek bezárása
  • tevékenységi kör szűkítése a vállalkozás által
  • a központi elvonások volumene

Mindezek alapján kell, most már jogszerűen, meghozni azt a döntést, hogy milyen kőrt, milyen mértékben adóztasson a kerületi önkormányzat. És itt figyelembe kell venni, hogy ezek az emberek, vállalkozások számtalan más logikán és csatornán már hozzájárulnak a közösségi kasszához. És persze még ennél is fontosabb, normális elvárás az adózó polgárok részéről, hogy ezek a pénzek ne jutalmakat, gépkocsi vásárlást, működést, hanem helyi fejlesztéseket szolgáljanak. Azt tartom helyesnek, ha az építmény és telekadó bevételekkel megegyező vagy azt meghaladó fejlesztések történnek a területen. Minden más csak sarcolás!

Ha tetszett a bejegyzés, csatlakozzon
Molnár Gyula facebook-oldalához!

A bejegyzés trackback címe:

https://envarosom.blog.hu/api/trackback/id/tr995412551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása